Розробки уроків хімії. 9 клас. Тема. Ненасичені вуглеводні. Вчитель Католіченко Оксана Миколаївна Криворізький природничо-науковий ліцей Урок № 1. Тема. Етилен і ацетилен. Молекулярні, електронні та структурні формули, фізичні властивості. Мета: навчальна : створити умови для: пошуку взаємозв’язку між новим і вивченим матеріалом; відтворення знань і вмінь учнів з даної теми; розвивальна: розвивати вміння порівнювати та аналізувати нову інформацію; розвивати логічне та критичне мислення, пізнавальний інтерес, увагу; виховна: виховувати культуру розумової і практичної праці, вміння проводити рецензію і самооцінку. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: персональний комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, кулькові моделі молекул етилену і ацетилену. Методи навчання: ключові терміни, робота в парах, міні-лекція, мозкова атака. План уроку. 1. Організаційний момент. 2. Визначення теми і очікуваних результатів. 3. Вивчення нового матеріалу. 4. Рефлексія. 5. Підсумок уроку. 6. Домашнє завдання. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент. - Привітання. - На попередніх уроках ми вивчали органічні речовини, а саме алкани – насичені органічні речовини. Але ми вже знаємо, що існують і ненасичені вуглеводні, гадаю настав час познайомитись з ними ближче. 2. Визначення теми і очікуваних результатів. Стадія виклику. Під час вивчення парафінів, та й будь-яких хімічних речовин, спостерігається взаємозалежність властивостей речовини від її будови. Отже перш, ніж розглянути властивості, необхідно з’ясувати яка будова їх обумовлює. Здійснити таке дослідження неможливо, без попереднього запасу знань. Актуалізація набутих знань за допомогою методу : Ключові терміни. Слайд № 2. Учням пропонується за допомогою ланцюжка ключових термінів скласти розповідь. ВУГЛЕВОДНІ – НАСИЧЕНІ – НЕНАСИЧЕНІ – КРАТНІ ЗВ’ЯЗКИ(ПОДВІЙНИЙ ЗВ'ЯЗОК, ПОТРІЙНИЙ ЗВ'ЯЗОК – СІГМА ТА ПІ – ЗВ'ЯЗОК )– АЛКЕНИ, АЛКІНИ Одже останні ланки викликали забруднення під час припущень їх значення. Таким чином ми можемо визначитись із темою сьогоднішнього уроку, та постановкою задач. Учні формулюють тему уроку, після корекції вчителя записують її. Потім, після обговорення задач порівнюють їх зі слайдом № 3. 3. Вивчення нового матеріалу. Стадія осмислення. 1. Опрацьовуючи теоретичний матеріал: Будова молекули етилену і ацетилену, за матеріалом підручника стор. 122 - 124, стор. 133 – 135, учні складають порівняльну таблицю слайд № 4. Порівняльна характеристика будови молекули Етилену і Ацетилену. Етилен Ацетилен Формули молекули: хімічна електронна структурна Кількість гібридизованих хмар негібридизованих хмар Валентний кут Кількість кратних звязків Довжина кратного звязку Після виконання роботи – здійснюють взаємоперевірку. Робота в парах. Оцінюють роботу один одного. 2. Міні – лекція. Фізичні властивості етилену і ацетилену. Етилен безбарвний газ, трохи легший за повітря, слабко розчиняється у воді. При охолодженні до температури -104оС за нормального тиску перетворюється на рідину. Ацетилен – безбарвний газ, майже не має запаху. Трохи легший за повітря, майже не розчиняється у воді. При температурі -84оС за нормального тиску перетворюється на рідину. 4. Рефлексія. Стадія роздуми. Учні роблять висновки із таблиці про можливі властивості даних речовин. «Мозкова атака». Головні ідеї записуються в зошит: - Етилен (етен) С2Н4 – найпростіший насичений вуглеводень; - Має подвійний зв'язок у молекулі; - Усі атоми перебувають в одній площині. - Ацетилен має потрійний зв'язок у молекулі; - Електрони, що утворюють кратні зв’язки розміщені в різних площинах. - Наявність і довжина кратного зв’язку обумовлює властивості молекули даних речовин. Потім повертаємося до слайду №2. Учні складають знов повну розповідь за даними поняттями, використовуючи таблицю. 5. Підсумок уроку. Вчитель з учнями робить висновок про досягнення поставлених задач, здійснюють оцінювання власно роботи на уроці. 6. Домашнє завдання. Слайд № 5. Урок № 2. Тема. Хімічні властивості ненасичених вуглеводнів, їх одержання та застосування. Мета: навчальна: скласти умови для ефективного засвоєння матеріалу про хімічні властивості ненасичених вуглеводнів, способів їх одержання, та застосування; розвивальна: розвивати вміння порівнювати та аналізувати нову інформацію; розвивати логічне та критичне мислення, пізнавальний інтерес, увагу; виховна: культуру виховувати розумової і практичної праці, вміння проводити рецензію і самооцінку. Тип уроку: комбінований. Обладнання: персональний комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, кулькові моделі молекул етилену і ацетилену. Методи та прийоми навчання: «знаю, вмію, хочу знати», маркування тексту, робота в парах, складання синкану. План уроку. 1. Організаційний момент. 2. Визначення теми і очікуваних результатів. 3. Вивчення нового матеріалу. 4. Рефлексія. 5. Підсумок уроку. 6. Домашнє завдання. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент. Привітання. Організація класу. 2. Визначення теми і очікуваних результатів. Ми продовжуємо вивчати тему «Ненасичені вуглеводні». Сьогодні ми познайомимось з промисловим і лабораторним способами отримання етилену і ацетилену, охарактеризувати їх хімічні властивості, що обумовлені наявністю кратних зв’язків, та розглянути основні галузі застосування ацетилену та етилену. Ідею уроку можна відобразити в словах великого російського вченого Д.І. Менделєєва: «Границ научному познанию и предсказанию предвидеть невозможно». Слайд №1. 3. Вивчення нового матеріалу. Стадія виклику. Найкраще сприймається новий матеріал, коли є певна «база» знань. Тому зараз ми активізуємо нашу «базу». Зошит ділиться на три частини і учні заповнюють розділи: Я знаю, Вмію, Хочу знати, ( слайд №2) виконуючи наступне завдання:  Які вуглеводні називаються алкенами?  Які вуглеводні називаються алкінами?  Яка структурна формула найпростіших представників даних класів?  Які особливості будови молекули етилену?  Які особливості будови молекули ацетилену?  Які хімічні властивості можна спрогнозувати ненасиченим вуглеводням, знаючи їх будову?  Які способи одержання етилену та ацетилену?  Як використовують етилен та ацетилен? Відбувається обговорення питань – на які є відповідь (перевірка домашнього завдання). Питання , які визвали ускладнення виносяться, як проблемні, відповіді на які треба знайти під час уроку. Стадія осмислення. 1. Способи добування етилену і ацетилену. Робота з підручником стор. 126, 136. Опрацьовуючи текст діти роблять на полях маркировку:  - відомі рівняння, процеси; « + » нова інформація; ? – незрозуміла інформація. Обговорення. 2. Хімічні властивості етилену і ацетилену. Наявність кратних зв’язків обумовлює спільні хімічні властивості етилену і ацетилену. Але наявність двох пі – зв’язків у ацетилену обумовлює протікання більшості реакцій у дві стадії. Слайд № 3. Вчитель пояснює механізм реакції приєднання, полімерізації правило Марковникова – слайд № 4. Учні самостійно заповнюють пробіли у таблиці. А поті здійснюють взаємоперевірку у парах., користуючись слайдом № 5. Щоб зробити необхідні висновки вчитель задає проблемні запитання: • Яка активність етилену, у порівнянні з ацетиленом? • Чи можуть вступати в реакцію приєднання алкени один з одним? • Чому реакція горіння етилену називається ще окиснення? • До реакцій окиснення також відносять і реакцію знебарвлення алкенами розчину перманганата калію. Що можна визначити також за цією реакцією? 3. Застосування етилену і ацетилену. Зробивши висновки про хімічні властивості етилену і ацетилену, вчитель плавно підходить до використання їх, надаючи цікаву інформацію і користуючись слайдами №6, №7. 4. Стадія рефлексія. Створення синка ну. Слайди №8. 5. Домашнє завдання. Слайд № 9. Урок № 3. Рекомендовано проводити дві академічні години. Тема. Лабораторне дослідження: одержання і горіння етилену, та ацетилену. Мета: навчальна: створити оптимальні умови для практичного дослідження способів одержання етилену і ацетилену , їх властивостей; розвивальна: розвивати практичні вміння, пізнавальний інтерес, увагу; виховна: виховувати культуру кооперативної співпраці, вміння оцінювати,дбати про резерви часу. Тип уроку: лабораторна робота. Обладнання: інструктивні картки, облікові картки; реактиви: етанол — 1 мл, концентрована сульфатна кислота — 3 мл, бромна вода (свіжовиготовлена) — 2—3 мл, розбавлений розчин перманганату калію — 2—3 мл; карбід кальцію, вода; обладнання і хімічний посуд: прилад для добування га¬зів, кип'ятильні камінці, нагрівний прилад, порцелянова пластинка, дві пробірки, стакан. Методи та прийоми навчання: робота в групах. План уроку. 1. Організаційний момент. 2. Інструктаж з техніки безпеки. 3. Виконання роботи. 4. Оформлення звітів. 5. Підсумок уроку. 6. Домашнє завдання. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент. Привітання. Поділ класу на групи ( по 5 учнів). Розподіл обов’язків у групах, визначення консультантів ( за найрезультативнішою роботою на попередніх уроках з теми, та виконанні домашнього завдання на оцінку 12). 2. Інструктаж з техніки безпеки. Вчитель проводить інструктаж з техніки безпеки. Можна використовувати заздалегідь роздруковані положення з техніки безпеки підчас проведення даної роботи. 3. Виконання роботи.  Ознайомлення з інструкцією проведення роботи.  Виконання роботи. Кожна мала група самостійно збирає прилади для добування етилену та ацетилену, проводить досліди. При цьому консультанти спостерігають за діями членів групи, перевіряють їх готовність до виконання практичної роботи, оцінюють знання та вміння. Статист слідкує за часом, розподіляє його.  Обговорення, виведення основних висновків. 4. Оформлення звітів. 5. Підсумок уроку. Перевірка та оцінювання здійснюються за декількома параметрами. За кожен з параметрів учасник малої групи отримує відповідну кількість балів, і на основі набраних балів консультант виставляє оцінку. Оцінювання здійснюється у обліковій картці, яку здають вчителю разом із звітами. Прізвище, ім'я консультанта Параметри оцінювання: 1. Домашня підготовка Вміння збирати прилад 2. Вміння перевіряти прилад на герметичність 3. Вміння користуватись нагрівальним приладом 4. Дотримання правил техніки безпеки 5.Порядок на робочому місці 6. Дисциплінованість під час виконання дослідів Всього балів Оцінка За кожен параметр максимальний бал -2. Загальна оцінка відповідає сумі всіх балів, поділеній на два. 6. Домашнє завдання. Повторити тему. Інструктивна картка. Для роботи потрібні: реактиви: етанол — 1 мл, концентрована сульфатна кис¬лота — 3 мл, бромна вода (свіжовиготовлена) — 2—3 мл, розбавлений розчин перманганату калію — 2—3 мл; карбід кальцію, вода; обладнання і хімічний посуд: прилад для добування га¬зів, кип'ятильні камінці, нагрівний прилад, порцелянова пластинка, дві пробірки, стакан. Збирання приладу 1. Зберіть прилад для добування газів, що складається з пробірки зі вставленою через пробку газо¬відвідною трубкою, зігнутою під кутом (мал.1 ), і перевір¬те його на герметичність. Збирання приладу 2. Зберіть прилад, як зображено на малюнку 2. Порядок виконання роботи Дослід 1. Добування етилену і взаємодія його з перманга¬натом калію та бромною водою У пробірку налийте видану вам суміш етанолу і сульфат¬ної кислоти об'ємом 5 мл. Вмістіть у суміш кип'ятильні ка¬мінці, закріпіть пробірку у штативі і приєднайте газовідвід¬ну трубку. Обережно нагрівайте суміш. Коли розпочнеться реакція, газ, що виділяється, пропус¬кайте у пробірку з 2—3 мл бромної води (див. мал. 120), за¬нуривши газовідвідну трубку до дна пробірки. Для зручнос¬ті пробірку з бромною водою поставте у стакан. Під час дослідів підтримуйте слабке нагрівання суміші, щоб рідина з пробірки не перекинулася у прилад через газовідвідну трубку. Які зміни відбуваються з бромною водою? Чому? Напи¬шіть рівняння реакції утворення етилену і взаємодії його з бромною водою. У пробірку налийте 2—3 мл підкисленого розчину перман¬ганату калію і так само пропускайте етилен. Що спостерігається? Що засвідчують ваші спостереження? Дослід 2. Горіння етилену Вийміть газовідвідну трубку з розчину і, повернувши її отвором угору, підпаліть газ, що виділяється. Яким полум'ям горить етилен? Внесіть у полум'я порцелянову пластинку. Спостерігайте осідання на ній тонкого чорного шару сажі. Поясніть це явище. Напишіть рівняння реакції горіння етилену. Дослід 3. Добування та горіння ацетилену. Додайте до кальцій карбіду води. Закрийте пробірку пробкою з газовідвідною трубкою, піднесіть сірник до її кінця. Газ буде горіти кіптявим полум’ям. Запишіть рівняння реакцій, що відповідають даним процесам. Урок № 4. Тема. Узагальнення теми етилен і ацетилен. Мета: навчальна : закріпити та систематизувати знання з даної теми; розвивальна: розвивати вміння застосовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях, розвивати критичне мислення, пізнавальний інтерес, швидкість реакції; виховна: виховувати культуру спілкування, відчуття командного духу. Тип уроку: узагальнення. Обладнання: жетони для жеребкування, набір кулько стержневих моделей, картки із завданнями. Методи навчання: інтелектуальна гра; мозковий штурм; «хімічне доміно», « третій зайвий», «хімічний аукціон». План уроку. 1. Організаційний момент. Мотивація. 2. Проведення турніру. 3. Підведення підсумків гри. 4. Домашнє завдання. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент. Мотивація. Привітання. « Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.» Б. Шоу. - Саме цими словами хочеться розпочати сьогоднішній – не урок, а саме - турнір найкмітливіших! Пропоную провести жеребкування. Прошу поділитись на команди, згідно кольору жетону. - Переможці кожного туру будуть отримувати пластмасові кульки від набору кулько стержневих моделей. Та команда, яка зможе зібрати швидше таку модель будь-кого ненасиченого вуглеводню – переможе. 2. Проведення турніру. І раунд «Мозковий штурм» На карточці записана назва речовини. Для того, щоб відгадати її назву команди по черзі будуть задавати питання. Переможе та команда, яка поставить менше запитань, і швидше відгадає речовину. Орієнтовні питання. 1. Ця речовина органічна? Так. 2. Це рідина? Ні. 3. Газ? Так. 4. Горить не кіптяво? Ні. 5. Виділяється двоокис карбону? Так. 6. В молекулі є подвійний зв'язок? Ні. 7. Потрійний зв'язок в молекулі є? Так. 8. Застосовується в якості пального? Ні. 9. Застосовується для зварювання і різання металів? Так. 10. Це ацетилен? Так! ІІ раунд « Хімічне доміно» Кожна команда отримує по дві картки – доміно, за якими має скласти рівняння хімічних реакцій. Перемагає , той хто зробить це швидше і якісно. Завдання 1 команди: С2 Н2 О2 С2 Н4 Н2 С2 Н2 СІ2 Завдання 2 команди: С2 Н4 О2 С2 Н2 Н2 С2 Н4 І2 ІІІ раунд «Третій зайвий» Необхідно знайти зайве поняття серед названих, відповідь обґрунтувати. 1. Полімеризація, заміщення, приєднання. 2. Алкен, етилен, ацетилен. 3. Потрійний зв'язок, пі-зв'язок, sp2 –гібридизація. 4. Рідина, газ, етилен. 5. Карбід, етилен, ацетилен. 6. Тефлон, етилен, пестициди. ІV раунд «Хімічний аукціон» На стіл виставляється модель молекули етилену. Кожна команда повинна відгадати назву речовини, і за 7 хвилин скласти характеристику будови, властивостей, застосування даної речовини у вигляді тезисів. Кожен вірний тезис – кулька. V раунд «Синкан» Творче завдання – складання Синкану одна команда – етилен, інша - ацетилен. Оскільки завдання творче – кульки отримують обидві команди. 3. Підведення підсумків гри. Команди отримують карасики і на швидкість збирають модель ацетилену, чи етилену. Визначається переможець. 4. Домашнє завдання. Підготовка до контрольної роботи. Повторити параграфи 20, 22. Опрацювати опорний конспект. Розв’язати задачі 201, 202,203,204. І раунд «Мозковий штурм» На карточці записана назва речовини. Для того, щоб відгадати її назву команди по черзі будуть задавати питання. Переможе та команда, яка поставить менше запитань, і швидше відгадає речовину. Орієнтовні питання. 1. Ця речовина органічна? Так. 2. Це рідина? Ні. 3. Газ? Так. 4. Горить не кіптяво? Ні. 5. Виділяється двоокис карбону? Так. 6. В молекулі є подвійний зв'язок? Ні. 7. Потрійний зв'язок в молекулі є? Так. 8. Застосовується в якості пального? Ні. 9. Застосовується для зварювання і різання металів? Так. 10. Це ацетилен? Так! ІІ раунд « Хімічне доміно» Кожна команда отримує по дві картки – доміно, за якими має скласти рівняння хімічних реакцій. Перемагає , той хто зробить це швидше і якісно. Завдання 1 команди: С2 Н2 О2 С2 Н4 Н2 С2 Н2 СІ2 Завдання 2 команди: С2 Н4 О2 С2 Н2 Н2 С2 Н4 І2 ІІІ раунд «Третій зайвий» Необхідно знайти зайве поняття серед названих, відповідь обґрунтувати. 1. Полімеризація, заміщення, приєднання. 2. Алкен, етилен, ацетилен. 3. Потрійний зв'язок, пі-зв'язок, sp2 –гібридизація. 4. Рідина, газ, етилен. 5. Карбід, етилен, ацетилен. 6. Тефлон, етилен, пестициди. ІV раунд «Хімічний аукціон» На стіл виставляється модель молекули етилену. Кожна команда повинна відгадати назву речовини, і за 7 хвилин скласти характеристику будови, властивостей, застосування даної речовини у вигляді тезисів. Кожен вірний тезис – кулька. V раунд «Синкан» Творче завдання – складання Синкану одна команда – етилен, інша - ацетилен. Оскільки завдання творче – кульки отримують обидві команди. 3. Підведення підсумків гри. Команди отримують карасики і на швидкість збирають модель ацетилену, чи етилену. Визначається переможець. 4. Домашнє завдання. Підготовка до контрольної роботи. Повторити параграфи 20, 22. Опрацювати конспект. Розв’язати задачі 201, 202,203,204. 1. Зайдіть за посиланням: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.LiCo.Organic&hl=uk 2. Завантажте додаток: LiCo.Organic Мідак Л., Кравець І., Кузишин О., Базюк Л. Органічні сполуки. Атлас-довідник + мобільний додаток з доповненою реальністю. Опрацювати сторінки 13-17 Урок № 5. Тема. Контрольна робота з теми: Етилен і ацетилен. Мета: навчальна : перевірити рівень знань з даної теми; розвивальна: розвивати вміння зосередитись, швидкість реакції; виховна: виховувати вміння володіти ресурсами часу. Тип уроку: контролюючий. Обладнання: картки з завданнями. Методи та прийоми навчання: програмована контрольна робота. План уроку. 1. Організаційний момент. 2. Інструкція щодо виконання роботи. 3. Написання роботи. 4. Домашнє завдання. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент. 2. Інструкція щодо виконання роботи. Вчитель пояснює, що учні мають самостійно обрати рівень складності завдань. І звертає увагу на те, що кожен рівень оцінюється посвоєму. 3. Написання роботи. Текст роботи І рівень ( 4 бали) 1. Які речовини відносяться до ненасичених? Наведіть приклади. 2. Запишіть рівняння реакцій взаємодії з воднем речовин: а) ацетилену; б) етилену. Яка з реакцій відбувається швидше? Чому? 3. Задача. На спалювання 0,5 моль насиченого вуглеводню витрачається 123,2 л кисню (н. у.). Знайдіть формулу сполуки. ІІ рівень (8 балів) 1. Запишіть рівняння реакцій, назвіть продукти, вкажіть умови. НС = СН + Н2О ->; пСН2 = СН - СН3 ->; СН2 = СН2 + О2->. 3. Складіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити пере-творення: С2Нб -> С2Н5С1 -> С2Н5ОН -> СО2. 4. Задача. Внаслідок спалювання 0,65 г речовини добули 2,2 г вуглекислого газу та 0,45 г води. Густина пари цієї речовини за воднем 39. Визначте формулу. ІІІ рівень (12 балів) 1. Порівняйте властивості етилену і ацетилену. 2. Поясніть особливості будови ненасичених вуглеводнів. Вкажіть їх структурні та електронні формули. Як впливає на реакційну здатність речовини наявність подвійного і потрійного зв’язків? 3. Складіть рівняння реакцій перетворень: метан —> ацетилен —> хлорвініл —> полівінілхлорид. 4. Задача. Внаслідок спалювання 4,8 г вуглеводню утворилося 13,2 г окси¬ду карбону (IV). Відносна густина його за киснем 0,5. Визначте формулу, запишіть її у структурному вигляді, назвіть речовину. 4. Домашнє завдання. Повторити особливості будови органічних речовин. Текст роботи І рівень ( 4 бали) 1. Які речовини відносяться до ненасичених? Наведіть приклади. 2. Запишіть рівняння реакцій взаємодії з воднем речовин: а) ацетилену; б) етилену. Яка з реакцій відбувається швидше? Чому? 3. Задача. На спалювання 0,5 моль насиченого вуглеводню витрачається 123,2 л кисню (н. у.). Знайдіть формулу сполуки. ІІ рівень (8 балів) 1. Запишіть рівняння реакцій, назвіть продукти, вкажіть умови. НС = СН + Н2О ->; пСН2 = СН - СН3 ->; СН2 = СН2 + О2->. 3. Складіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити пере-творення: С2Нб -> С2Н5С1 -> С2Н5ОН -> СО2. 4. Задача. Внаслідок спалювання 0,65 г речовини добули 2,2 г вуглекислого газу та 0,45 г води. Густина пари цієї речовини за воднем 39. Визначте формулу. ІІІ рівень (12 балів) 1. Порівняйте властивості етилену і ацетилену. 2. Поясніть особливості будови ненасичених вуглеводнів. Вкажіть їх структурні та електронні формули. Як впливає на реакційну здатність речовини наявність подвійного і потрійного зв’язків? 3. Складіть рівняння реакцій перетворень: метан —> ацетилен —> хлорвініл —> полівінілхлорид. 4. Задача. Внаслідок спалювання 4,8 г вуглеводню утворилося 13,2 г окси¬ду карбону (IV). Відносна густина його за киснем 0,5. Визначте формулу, запишіть її у структурному вигляді, назвіть речовину.